Vad kan du göra själv för att skapa psykologisk trygghet?
Våga vara sårbar och visa fel och brister
Visa dina kollegor att det är OK att göra misstag genom att visa sårbarhet och direkthet. När du visar att ingen är perfekt, kan du skapa en ny kultur i ditt team där misstag uppskattas och firas för att skapa mer djärvhet och innovation. Att visa felbarhet har också en positiv effekt på mellanmänsklig empati.
Var nyfiken och ödmjuk
Ha ett öppet tankesätt och var nyfiken. Det fantastiska teamet består av teammedlemmar som är ödmjuka inför de utmaningar som ligger framför sig och är nyfikna på vad de andra kommer med. En ödmjukhet i kombination med nyfikenhet skapar en känsla av psykologisk trygghet som göra att du är villig att ta risker även med de som du inte känner så väl.
Svara produktivt och förlåt andra för sina misstag
Det är ok att vara besviken, men besvikelsen ska aldrig blir så dominerande att du inte kan hjälpa din teammedlem att komma tillbaka på rätt spår och lösa problemet. Ingen gillar att göra fel, och det sista vi behöver är att någon säger till oss att det är dåligt att vi gjort fel. Vi måste hjälpa till att ta reda på hur vi ska komma tillbaka på rätt spår. Om någon gör fel upprepade gånger har vi en skyldighet att hjälpa till att lösa problemen och utmaningarna (Edmondson & Nickisch, 2019). Dessutom dödar ingenting den psykologiska säkerheten snabbare än en negativ reaktion på ett fel. Fokusera i stället på det positiva: Ett misstag har upptäckts, det kan fixas och det finns något att lära av erfarenheten. Framför allt skyddar en psykologiskt säker miljö anställda från rädslan för att ha fel.
Fråga efter och ge feedback
Be om feedback hur du levererade ditt meddelande, det avväpnar och löser upp blinda kommunikations missar och visar att det är ok att göra fel. Vilket återigen ökar förtroendet (Delizonna, 2017). Att be om feedback har ingen hierarki. Om de som är mer seniora, ledare och erfarna kollegor praktiserar en inlärningsvilja och nyfikenhet på sitt eget uppträdande, så kommer det påverka organisationskulturen. Ge feedback när du kan och när du gör det var specifik, konstruktiv och uppskattande, men kom ihåg: Oavsett hur konstruktiv du tror du är kan feedback utlösa försvarsmekanismer hos mottagaren, vilket gör dem mindre mottagliga för nya idéer. Separera även feedback från utvärdering och gör det tydligt att du är fokuserad på utveckling och problemlösning och håll utvärderingen separat.
Välkomna frågor, tvivel och dåliga nyheter Be om frågor och åsikter och bjud in till att ge input. När du frågar efter deras åsikter i en grupp, så kommer de inte bara känna sig mer involverade och ansvariga utan också empowered to innovate (Slack, 2019). Visa uppskattning när någon lyfter orealistiska tidplaner eller frågar efter tydliggörande för ett projekt. Tacka för att de uttryckte sin oro, och hjälp dem att besluta om nästa steg (Slack, 2019). Slutgiltligen att svara på bra idéer och dåliga nyheter med samma uppskattning.