Hur gör man en bra moodboard?
Ta fram din bredaste pensel och dra stora penseldrag, det är inte meningen att man ska försöka skapa en färdig ritning eller direkt spegling av den slutgiltiga designen, allt det där kommer senare. Moodboards blir bäst när man fokuserar på helheten. Tänk på hur färg, form, layout, bildstil och typografi kan stärka varandra och känslan du vill uppnå. Här vill vi att ett plus ett ska bli tre… minst! Även subtilare saker som luften mellan två objekt kan påverka känslan, så ha en nyfiken och uppmärksam approach.
För att skapa en moodboard till en digital produkt kan det vara fördelaktigt att använda ett digitalt verktyg och det finns en uppsjö av möjliga tjänster att välja på där alla har sina fördelar. När du väljer ditt verktyg är det viktigt att tänka på hur behoven ser ut kring delning och hur mycket kontroll som krävs över respektive visuella element. Det spelar också roll vilka verktyg du behärskar och kan jobba snabbt i om tidsramen är stram. Om man vill ha det bästa av alla världar är det såklart även ett alternativ att kombinera, vilket är vad jag i princip alltid väljer att göra.
Här kommer en lista på några av de verktyg som jag ofta stöter på och själv använder mest:
- För en snabb process med smidig delning och samarbete — överväg Miro eller FigJam.
- För maximal kontroll över alla visuella element — överväg Adobe Illustrator eller motsvarande gratis-verktyg, som till exempel Inkscape.
- För den som föredrar gamla godingar kan man även använda hederliga presentationsverktyg som PowerPoint och Keynote.