Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Maxa kreativiteten med mångsidiga moodboards

När jag säger moodboard tänker du dig förmodligen något sådant här. Det är såklart helt riktigt, men också något av en halvsanning.

I skapandet av en moodboard sker nämligen två saker; vi skapar och vi utesluter. I det färdiga resultatet ser vi skapelsen, men bakom den döljer sig också en uteslutningsprocess som är minst lika viktig. De vägval vi gör är det som leder till att det finns en tydlig riktning. Som Michelangelo så fint beskrev det; ‘skulpturen finns redan där i blocket, jag behöver bara hacka bort överflödet’.

En klar majoritet av tiden ser mina moodboards ut ungefär som väggen hos den där detektiven som inte kan släppa det nerlagda fallet och maniskt börjar fylla väggen hemma med urklipp av foton och postit-lappar. Och det är okej, man kan jobba med finslipning när alla bitar väl är på plats.

MoodboardMoodboard

Så vad är egentligen en moodboard?

Moodboards, eller visionboards, har historiskt gjort sig ett namn inom världen av mode och inredning men är ett flexibelt verktyg som idag även används flitigt inom digitala produkter och alla möjliga typer av visuella projekt. En moodboard är i praktiken en samling av de visuella element som kommer finnas med i ditt koncept och utgör en grund för inspiration, idéskapande och kommunikation.

Vanligtvis innehåller en moodboard: bilder, färger, typografi samt grafiska former. Och vid behov kan man självklart utöka den med allt som kan vara relevant som till exempel mönster, animationer och texturer. Exakt vad en moodboard bör innehålla varierar men syftet kvarstår; att fånga och tillgängliggöra känslan och tonaliteten som kommer att prägla kommande arbete.

Vad gör en moodboard värdefull?

Föreställ dig att du är en grafisk designer som precis fått i uppgift att skapa ett helt nytt visuellt koncept för ett bageri. Din hjärna kommer snabbt att skissa upp en övergripande tanke om hur du kan skapa något passande för ändamålet. Det du ser framför dig nu är baserat på din personliga preferens och erfarenheter blandat med antaganden utifrån stereotyper om såväl bransch som målgrupp.

Vad skulle du säga om jag berättade att det finns ett effektivt sätt att skapa mer intressanta variationer och kreativa uttryck inom ramen för uppdraget? Och att vi dessutom skulle kunna göra det utan att det kräver en massa värdefull tid och energi? Det är här moodboards briljerar. De är ett alldeles utmärkt sätt att snabbt och smärtfritt utforska möjligheter och klättra förbi den lågt hängande frukten till godbitarna som gömmer sig bortom det självklara.

Enad vision

Oavsett om du arbetar ensam eller i ett team så ligger värdet av en design i interaktionen med andra människor. Det kommer alltid finnas mottagare som behöver se och förstå det du vill förmedla och en moodboard hjälper dig att dela dina visuella tankar med berörda parter innan du ens hunnit sätta dig vid ritbordet. Din och min bild av uttryck som “Modern” och “Fräsch” kan vara helt olika. Därför är det viktigt att ge bilder till orden för att kunna enas kring vad vi ser framför oss och se till att vi går in i ett projekt med samma förväntningar. Rent krasst kan man påstå att moodboards kan ha en direkt påverkan på stämningen inom projektet, lite meta ändå.

eyeeye

Lagom begränsande

Kreativitet förstärks av begränsningar när det görs på rätt sätt. Genom att ha något konkret att förhålla sig till, snarare än ett blankt papper, gör vi tolkningar och får idéer som leder till nyskapande. Din moodboard kommer också att vara viktig för att se till att det finns en röd tråd i alla delar genom att hålla ihop konceptet med en tydlig övergripande referens.

VinkelVinkel

Agilt

Det går supersnabbt! Därför är det ett sätt att få ut ett utkast I handen på intressenter tidigt och smidigt. Det handlar därmed om att skapa trygghet och sammanhang hos alla inblandade då de får ta del och ge feedback tidigt. En ändring i en moodboard tar sekunder, en ändring i ett komplext designsystem kan ta dagar. Eftersom det går snabbt kan du även skapa flera och förbättra, jämföra, diskutera och kombinera tills du hittar precis den tonalitet som du vill uppnå.

BlixtBlixt

Sparande av tid och resurser

Att göra en detaljerad design utan att förankra konceptet I förväg är ett bra exempel på monumentalt slöseri. Många gånger har moodboards och liknande verktyg räddat mig från att ödsla dyrbar tid (för att inte tala om beställarens pengar) på att designa något som är fundamentalt missriktat. Att lägga tid på moodboards i början kommer att spara tid senare i form av färre möten och justeringar av produktens utseende.

TimerTimer

En ledstjärna

Oavsett var du befinner dig senare i den visuella processen så har du alltid din moodboard att falla tillbaka på när du känner dig vilsen och kanske tvivlar på vägen framåt. Det är även ett bra sätt för nya medlemmar i ett team att snabbt sätta sig in i konceptet eller som del i att överlämna projektet till en annan designer eller produktägare.

starstar

Hur gör man en bra moodboard?

Ta fram din bredaste pensel och dra stora penseldrag, det är inte meningen att man ska försöka skapa en färdig ritning eller direkt spegling av den slutgiltiga designen, allt det där kommer senare. Moodboards blir bäst när man fokuserar på helheten. Tänk på hur färg, form, layout, bildstil och typografi kan stärka varandra och känslan du vill uppnå. Här vill vi att ett plus ett ska bli tre… minst! Även subtilare saker som luften mellan två objekt kan påverka känslan, så ha en nyfiken och uppmärksam approach.

För att skapa en moodboard till en digital produkt kan det vara fördelaktigt att använda ett digitalt verktyg och det finns en uppsjö av möjliga tjänster att välja på där alla har sina fördelar. När du väljer ditt verktyg är det viktigt att tänka på hur behoven ser ut kring delning och hur mycket kontroll som krävs över respektive visuella element. Det spelar också roll vilka verktyg du behärskar och kan jobba snabbt i om tidsramen är stram. Om man vill ha det bästa av alla världar är det såklart även ett alternativ att kombinera, vilket är vad jag i princip alltid väljer att göra.

Här kommer en lista på några av de verktyg som jag ofta stöter på och själv använder mest:

  • För en snabb process med smidig delning och samarbete — överväg Miro eller FigJam.
  • För maximal kontroll över alla visuella element — överväg Adobe Illustrator eller motsvarande gratis-verktyg, som till exempel Inkscape.
  • För den som föredrar gamla godingar kan man även använda hederliga presentationsverktyg som PowerPoint och Keynote.

5 snabba tips för att uppgradera ditt moodboard game!

1. Börja med ord

Ibland kan det vara svårt att hitta en riktning när man ger sig in i ett nytt koncept. Testa att skriva ner 3 till 5 ord som fångar essensen och sedan jobba vidare med att hitta visuell inspiration som matchar dina ord.

2. Bredda källorna

Du kan hitta inspiration i allt från spännande färgkombinationer som förekommer i naturen till att utforska former genom att titta på arkitektur. Eller varför inte grotta ner dig i matematiska formler som det gyllene snittet? Bara din fantasi sätter gränser för var du kan leta. Visste du till exempel att ljud skapar former?

3. Testa gränserna

Om du är en van moodboardare och vill utveckla din process så är ett hett tips att medvetet överdriva uttrycken och dra i alla reglage tills du känner att designen inte håller längre, bara på det sättet kan du vara säker på vilka ramar du bör hålla dig inom och dessutom vilka principer som bär din design.

4. Samarbeta med en AI

Om du vill få fram variationer snabbt och öka chansen för “happy mistakes” så är en rolig övning att försöka få en AI att generera din moodboard. Du kan både lära dig ett och annat om hur du formulerar din vision och samtidigt få oväntade resultat som föder nya idéer. Det är dessutom ett smidigt sätt att slippa tackla licensering när du tar fram exempelmaterial.

5. Ha kul och våga pröva!

Håll inte tillbaka. Gör saker du inte är van vid. Om du inte överraskar dig själv med jämna mellanrum så finns det definitivt utrymme för att släppa loss lite. Det finns få övningar som värmer upp och masserar de kreativa musklerna som att skapa fritt utan risk.

Frågor på det?

Undrar du något eller bara vill babbla design i största allmänhet? Tveka inte att höra av dig, det blir kul!

Profile picture of employee Kiefer LeeProfile picture of employee Kiefer Lee

Kiefer Lee

UX/UI Designer

Vill du att vi hör av oss?

Please fill out